نشان تجارت - حسین شهیدزاده درباره علل آلودگی هوا در پایتخت اظهارداشت: در مجموعه حمل و نقل، بیشترین سهم آلودگی را خودروهای دیزل دارند که این خودروها شامل کامیونهایی هستند که عموماً شبها جابهجا میشوند و سپس، اتوبوسهای سرویس، اتوبوسهای شرکت واحد و مینیبوسها، سهم بیشتری در این قضیه دارند.
وی افزود: این اطلاعات مربوط به سال 96 بوده و اکنون صنایع بیش از آن چیزی که در سالهای قبل بوده سوخت پرگوگرد میسوزانند و در رتبه قبل از حمل و نقل قرار میگیرند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سال ۹۶، بعد از حمل و نقل، صنایع بیشترین نقش را در تولید ذرات معلق داشتند، اظهار کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی به پالایشگاهها، نیروگاهها و صنایع باز میگردد که به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، سوخت پرگوگرد بیشتری میسوزانند و ذرات معلق بیشتری تولید میکنند.
شهیدزاده با بیان اینکه بدون تردید صنایع از منابع اصلی آلودگی هوای تهران هستند، تصریح کرد: این موضوع هنگامی بیشتر به چشم میآید که در یک روز تعطیل و خلوت که خودروهای کمتری در سطح شهر تردد میکنند، آلودگی هوا بالا میرود که مسلماً این افزایش از منبع دیگری به جز حمل و نقل تولید میشود و این منبع، عموماً صنایعی هستند که آلودگی آنها وارد شهر میشود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه این شرکت منابع تولید آلودگی را صرفاً در محدوده شهر تهران اندازهگیری میکند و خیلی از منابع ممکن است دورتر از شهر باشند و ما برای اندازهگیری آنها دسترسی نداشته باشیم در صورتی که بر روی کیفیت هوای تهران تأثیر میگذارند، خاطرنشان کرد: حتی ذرات معلق بزرگتر از 10 میکرون که عموماً شامل گرد و خاک هستند و ممکن است از فاصله بسیار دور وارد تهران شده باشند نیز بر آلودگی هوای این کلانشهر اثر میگذارند.
منبع: فارس